Alla inlägg under januari 2011

Av Elin Persson - 29 januari 2011 21:07

Jaha.. Då sitter jag nerbankad vid datan igen.


Idag har jag varit ute på en galoppturen med valacken. Han gick heelt okej, och i slutet slappnade han av och kom loss helt i höger sidan. Kändes super!! Nu ikväll har jag varit och kikat på Maja Heeds träningar, som hålls i Ringnäs. Träffade Julia.


Iallafall, för att återkomma till "rubriken". De inköp jag planerar inför denna månad/mars månad är:

~ Jacson förbygel.

~ Dyon WC träns.

~ Dyon gummityglar.

~ Bow balance stigbyglar.

~ Marinblå Tretorn Advance.

~ Amigo insulator 150g, stalltäcke.

~ Ny teddypadd.

~ Pannband med Swarovski-stenar.

~ Verdeus skydd.

~ Equiline Octagon schabrak och huva.

~ Scapa schabrak. (inte säker på vilket än)

~ Lamicell schabrak. (inte säker på vilket än)

~ Tävlingskavaj. (inte säker på vilken än)


                                      

                                                            

(OBS! Lånade bilder. Inte mina saker men de är sånna saker.)


Behövs ju, som ni ser! lite nytt.

Men min häst fick iallafall en discogrimma, ett blått ylletäcke och en rosa hovkrats i Onsdags. Han är så söt i grimman så! mycket nöjd. Var även Års-möte med klubben, (som jag i år tävlar för, SHK) tror vi kom fram till en hel del på det mötet och alla verkade nöjda och glada efteråt =) kommer ju bli kanon det här året!!


Nu sova, för att imorgon kliva upp tidigt och åka iväg på dressyrträning! 

/Elin

Av Elin Persson - 26 januari 2011 10:09

Jaha, nu tänkte jag berätta lite om mina träningspass - och om tränarna.


I hoppning/markarbete tränar jag för Hannah Åkerblom, hon tävlar själv internationell hoppning och har en egen hästgård i Söderhamn. Jag trivs super bra med henne och hon förstår och sätter sig in i rätt problem jag och hästen har. Tumme upp för henne!!


I dressyr tränar jag för Hanna Åslund, hon tävlar upp till höga klasser i dressyr och har också en egen hästgård i Söderhamn. Även med henne trivs jag lika bra och henne började jag träna för med min första ponny, så vi känner varandra. Tumme upp!!


I dressyren har vi börjat jobba med skänkelvikningar och mycket annat lösgörande, det som står på schemat nu är att rida honom med halsförlängare i ca, 4-5 veckor (varierande) framöver. Då han ska lära sig att gå i form från början till slut av träningar.


I hoppningen tränar vi mycket teknik, vägar och kunna länga - korta galoppen. Nu framöver kommer jag använda halsförlängaren på framridningnarna. Jag kommer även få börja "hålla i manen" då han hoppar så mycket med ryggen, men det är ju saker vi lär oss ihop och till sist kommer det här bli super bra!


6:e februari ska jag och hästen köra en pay and jump iallafall, lika 6:e mars. Sedan drar vi ut och tävlar lokalt!


  

min älskade prins.

-08.


  

Emma och Odent

-10.



/Elin






Av Elin Persson - 25 januari 2011 19:15

Här kommer ett inlägg med bilder och info om hästarna jag ägt/äger.


Singer f-91, Sto

145cm mkh.

  

Första ponnyn säger ju nästan allt.

Ett mycket bestämt, men trevligt sto!

Hon ställde verkligen upp i alla lägen.

Tävlad upp till LB under tiden jag ägde henne. (Hopp)


Munsboro Cairo, F-96 valack

145cm mkh

     

En mycket bestämd herre,

men trots allt en gentleman.

Styr  man mot ett hinder, hoppar han det.

Stannar han, gör han det för att rädda sig själv

&/eller ryttaren.

Tävlad upp till LB med mig, enstaka hinder 150cm.

Killen som lärde mig allt jag kan, och kommer aldrig bli glömd.

 

Odent, f-97 Valack

E. Cockpit U. Olivia

165cm mkh

Ett bra tag sedan nu, föregående ryttare.     

Andra veckan för oss.


Odent har visat all kapacitet att kunna ta sig långt

i både dressyr och hoppning. Rättare sagt en häst

jag kommer ha riktigt kul med. Hoppat enstaka 1.20m

en så länge. och några banor på 1m. I år har vi som

mål att nå iallafall 1.10m, om allt går som det ska.

Detta är en häst jag verkligen börjar falla för och den

första häst det verkligen går bra med i både dressyr

och hoppningen. En underbar varelse!

Det kommer somsagt bli många leenden med denna

kille.


Ja, så där då.. Hoppas inte jag tråkade ut er för mycket =)

/E

Av Elin Persson - 25 januari 2011 13:06

Börjar om på nytt, och tänker jag även presentera mig och mitt liv. Det kan nog bli ett långt inlägg. Men jag ska försöka dela in det i åtminstone två inlägg. 


Jag heter Elin Persson och kommer från Söderhamn. I en liten by utanför. Jag är 16år, men fyller 17 i slutet av Augusti. Jag startade mitt hästliv som fyra åring, då min storasyster tog hem sin foderhäst och jag fick rida med henne. Det var då bara en dröm som aldrig skulle gå i uppfyllelse, att få en egen häst en dag. Eller att ens få börja rida. 


Jag hade iallafall den drömmen tills att jag blev sju år, då började min syster rida lite mer och jag följde med mer och mer. Sedan började jag och min kusin som bor på samma gård, leka och leka(!) och verkligen trodde att skulle vi fortsätta sköta våra osynliga supervackra hästar skulle vi få en varsin ponny till sist. Våran plan funkade inte.. Men däremot! När jag fyllde nio år, gick våra mammor med på att få börja rida på den nya ridskolan, Ringnäs hos Jessica Mårds. Där spenderade jag år ut och år in, lektion hit och lektion dit. Jag trivdes som aldrig förr!


På våren 2008 fick jag börja hyra en foderhäst av Jessica som jag red 3 dagar varannan vecka, och jag var så lycklig! I juni samma år, insåg väl mamma att jag verkligen brann för intresset och djuren, så då avslutade hon mig som fodervärd på Nicco som D-ponnyn hette och bestämmde sig för att börja leta efter en alldeles egen ponny som jag skulle få!! Jag provade fyra stycken, men det var verkligen en(!) som jag bestämde mig för, och hon blev min i 9månader. Den bästa och den värsta tiden i mitt liv.. När jag sålt henne till Edsbyn, så att jag kunde gå vidare, köpte jag en annan D-ponny från Gävle. Munsboro Cairo. En otroligt trevlig och tillgiven häst, men med sitt egna humör. Det var Cairo som lärde mig allt jag kan nu och det är en ponny man inte glömmer i första taget. Men det var ändå något som inte kändes rätt och han började väl bli äldre, f-96. Så jag sålde honom till Falun i oktober 2010.


Mamma hade sagt att hon inte tänkte köpa någon storhäst innan vi sålt ponnyn, men jag satt ändå och kikade (såklart!) och i mitten av Augusti hittade jag en häst i Ockelbo, en otroligt fin, men oslipad diamant.. Jag bestämde mig för att chansa och det är det bästa jag gjort, nog för att han inte är välutb. Men vi är på god väg! På fem månader har vi redan kommit långt och i år har vi mål att iallafall komma ut på en dressyrtävling och i hoppning 1.10m minst.


Det var väl min lilla "häst-historia."

Kan även berätta att i höstar började jag på realgymnasiet, Gävle. Hästhållning. Ett ställe jag trivs på och något jag inte ångrar =)


Det var allt för idag.. Suck. Förstår om ni inte orkar läsa, ha ha.

/Elin

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tjena! Jag heter Elin, är snart 17 år och mitt liv består mest av hästar!

Här kan ni läsa om djuren osv. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards